A sikerkönyvek sorsa régebben az volt, hogy megfilmesítették őket. Ez ma is igaz, de ehhez a trendhez felzárkózott a „megtársasjátékosítás”. Apropó, kiírhatnánk egy pályázatot az új magyar szó kitalálására – de vigyázat, a gamifikáció (gamification) azért nem ugyanaz! És hát mi lett volna nagyobb sikerkönyv, mint az eredetileg 2006-ban megjelent Rumini, Berg Judit közismert gyerekkönyve, amit aztán 9 másik kötet követett egészen 2020-ig. Az én privát viszonyom a Rumini regényfolyamhoz meglehetősen ambivalens, de ez nem befolyásolt abban, hogy az arra épülő játékokat élvezettel próbáljam ki és írjak róluk elfogulatlan ismertetőt.
Olvasd tovább Kiss Csaba a JEM magazin 2021. decemberi számában megjelent cikkét!
A sikerkönyvek sorsa régebben az volt, hogy megfilmesítették őket. Ez ma is igaz, de ehhez a trendhez felzárkózott a „megtársasjátékosítás”. Apropó, kiírhatnánk egy pályázatot az új magyar szó kitalálására – de vigyázat, a gamifikáció (gamification) azért nem ugyanaz! És hát mi lett volna nagyobb sikerkönyv, mint az eredetileg 2006-ban megjelent Rumini, Berg Judit közismert gyerekkönyve, amit aztán 9 másik kötet követett egészen 2020-ig. Az én privát viszonyom a Rumini regényfolyamhoz meglehetősen ambivalens, de ez nem befolyásolt abban, hogy az arra épülő játékokat élvezettel próbáljam ki és írjak róluk elfogulatlan ismertetőt.
Olvasd tovább Kiss Csaba a JEM magazin 2021. decemberi számában megjelent cikkét!
A Rumini-játékok
A BGG három Rumini témájú játékot ismer, ezek a 2011-es A küldetés, a 2014-es A szétszakadt térkép és a 2018-as Kincsesláda. Ezek közül a legutolsóval foglalkozunk a jelen cikkben, törlesztve egy régi adósságunkat, illetve a BGG-n nem megtalálható, de legújabb, 2021-es kiadású Hajónaplóval.
A játék annyi körből áll, ahány jelenetkártya szerepel benne, tehát 8-ból. Felcsapjuk az első jelenetlapot az asztalra, és mindenki kijátszhat mellé olyan karakterlapokat, amelyek a jelenetben szerepelnek. Az egyes körök pontozása eltérő, így az első két körben annyi pontot írunk fel a játékosnak, amennyi a jelenetlap pontszáma + az általa kijátszott karakterlapok pontszáma. A harmadik és negyedik körben ezt 2-vel, majd két körönként növelve, 3-mal és 4-gyel szorozzuk (ezt egyébként a pontozótömb szépen mutatja). Ha valaki passzol, akkor az első két körben húzhat 2 karakterlapot, majd két körönként csökkentve, 1-et, 0-t, illetve az utolsó két körben még neki kell 1 lapot eldobnia. Ha valakinek a játék, azaz a nyolcadik kör után is van karakterlap a kezében, akkor annak az értékét megháromszorozzuk és levonjuk az általa elért pontokból.
Értékelés
A felszínes olvasó számára a mechanika azt az érzetet keltheti, hogy még kevesebb is van benne, mint egy ütésvivős játékban, hiszen mindenki megkapja a pontot a lerakott lapjáért (és a középen lévő lapért), de aztán ahogy belegondolunk, hogy mik fognak történni a következő körökben, hányszoros pontértéket lehet begyűjteni a jól időzített kijátszással, rájövünk, hogy ez a mechanizmus kimondottan furfangosra sikerült. Adott kapásból, hogy az első körben érdemes passzolni, és ez így is szokott lenni. Aztán az is elég egyértelmű, hogy a dzsóker lapunkat érdemes az utolsó körre tartogatni, amikor az csak egymaga 24 pontot fog hozni. Hogy a legkisebb értékű lapjainkat mikor játsszuk ki, azt is érdemes tervezni, bár az talán nem lesz döntő, hogy egy Rumini lapért 3 vagy 4 pontot írunk-e fel magunknak. Hogy az első és az utolsó kör között hogyan időzítünk és mit csinálunk, részben a szerencsén múlik (milyen jelenetlapok jönnek fel), illetve a tervezésen is, hiszen a lapok egy részét ismerjük, mi tartottuk azokat játékban. Összességében érdekesnek tartottuk a játékot, a játékmenet kimondottan gyors volt, az életkori kategória is jól van belőve, szóval a könnyedebb játékokat szerető Rumini-rajongóknak kötelező darab.
KincsesládaKattints ide és szerezd meg a Kincsesládát!
A játékosok egymás után kerülnek sorra és a náluk lévő pakliból mindig egy lapot tesznek középre képpel felfelé. Erre a lapra lerakható innentől jelölő, akár azonnal, minél gyorsabban, de a kör végéig bármikor. Egy lapon csak egy jelölő lehet. Utána a következő játékos fordít fel egyet a saját lapjai közül, és így tovább. A kör végén minden lapon lesz egy-egy jelölő, kivéve annyi lapot, ahányan játszanak (így van kiszámítva), mert ezek az utolsó körre mennek tovább. A jelölők mást és mást jelentenek: piros kocka – a lap kikerül a játékból, zöld kocka – a lap a bankba kerül, saját jelölő – a lapot megkapja a játékos.
Amikor az utolsó kör is lement, pontozunk. És itt jön a (hajó)csavar. Akinek van olyan lapja, amelyikből senki másnak nincs és a bankban sincs, az 10 pontot ér. Akinek olyan lapja van, amelyikből van a bankban, az annyit fog érni, amennyi a bankban van belőle. És végül akinek olyan lapja van, ami nincs a bankban, de másnak van, az darabonként csak 1 pontot hoz.
Értékelés
Mi a titka a játéknak? Miért olyan nehéz sok pontot elérni? Nos, minden tárgyból 16-16 lap van a pakliban, de ezek nem pontosan azonosak. Ebből a 16-ból van 8 egyforma, például bogár, de vagy 4 kicsit másfajta és megint 4 attól is eltérő. A pontozásnál viszont csak a teljesen azonosak számítanak egy-egy sorozatba. Ahogy a szerző írta: „A Kincsesláda esetében például azért kellett jobban beleszólnom a grafikába, mert fontos volt, hogy a tárgyak összetéveszthetőek legyenek.” Miért? Mert ha nem figyelsz, azt hiheted, hogy már 5 kalapot gyűjtöttél, mire a végén kiderül, hogy más a szalag rajtuk, és ami 5-nek tűnt, az bizony csak 3 + 2. Aztán például esély arra, hogy kizárólag neked legyen egy kártyából, leginkább csak azoknál esélyes, amiből csak 4 van a pakliban. A bankos pontozásnál viszont az a jó, ha a 8 lapos tárgyból 4 van nálad, 4 a bankban, és akkor kihozhatod belőle a 16 pontos maximumot (minden más variáció kevesebb pontot ad). És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a gyorsaság sokszor a tervezés rovására megy és fordítva, szóval nagyon kell figyelni és számolni, miközben egyáltalán nincs idő a ráérős alaposságra. Mindezek hatására egy egyszerűnek tűnő, de az agyat mégis jól megdolgoztató játék lett a Kincsesláda, ami miatt nem is ajánlom nagyon kicsi gyerekekkel, nehogy elvegyük a kedvüket a későbbi játékoktól.
A paklihoz még két játékvariációt javasol a szabályfüzet, ezeket nem próbáltuk, de mindenkit arra buzdítok, hogy tegyen velük egy próbát.
Összegzés
Mindkét játékról azt tudom mondani, hogy egyrészt benne van a szerencse, de jó tervezéssel ki lehet védeni annak negatív hatásait. Mindkettőben kulcsfontosságú az időzítés, illetve mindegyikben sok módosító tényező játszik közre abban, hogy végül hány ponttal fejezzük be a partit. Legvégül mindkettőt olyan családoknak ajánlom, ahol Rumini történetei nagy kedvencnek számítanak.
drkiss
JEM Magazin 2021/12, 105. szám.
Kattints ide a teljes lapszámért!
Akciók, hírek, érdekességek, ajánlók a gyerekkönyvek világából
Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságainkról, akcióinkról és különleges programjainkról, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre!
Feliratkozom!
Eredeti ár:
7990
Online ár: NaN
Eredeti ár:
3990
Online ár: NaN
Eredeti ár:
7990 Ft
Online ár: 7591 Ft
Nem kérdés, hogy a nagyovis és kisiskolás korosztály körében az egyik legnépszerűbb sorozatunk a Rumini. Van, aki már önállóan olvassa, van, aki esti meseként hallgatja a tengerész egér izgalmas kalandjait, van, aki így is, úgy is. A klasszikus sorozat tíz részt számlál, most pedig megjelent az ötödik Most én olvasok!-kötet is Ruminivel a főszerepben! Ebből a sorozatból aprócska hősünk gyerekkorát, és ifjúkori kalandjait is megismerhetjük. Ebben a szemlében mindegyik könyvről ejtünk pár szót. Olvassátok el és merüljetek bele Rumini világában!
Nem kérdés, hogy a nagyovis és kisiskolás korosztály körében az egyik legnépszerűbb sorozatunk a Rumini. Van, aki már önállóan olvassa, van, aki esti meseként hallgatja a tengerész egér izgalmas kalandjait, van, aki így is, úgy is. A klasszikus sorozat tíz részt számlál, most pedig megjelent az ötödik Most én olvasok!-kötet is Ruminivel a főszerepben! Ebből a sorozatból aprócska hősünk gyerekkorát, és ifjúkori kalandjait is megismerhetjük. Ebben a szemlében mindegyik könyvről ejtünk pár szót. Olvassátok el és merüljetek bele Rumini világában!
<description><p>Ismerd meg a legfrissebb könyveket! Könyvek, amiket mi ajánlunk neked!</p></description>Izgalmas nyomozás a legújabb Rumini-társas, melyet egy hatalmas, gyönyörű táblán játszhatunk. A Szabadítsd ki Ruminit! játszva igazán elmerülhetünk a Rumini-univerzumban, hiszen a klasszikus regények illusztrátora, Kálmán Anna alkotásában gyönyörködhetünk. A fantasztikus játékélményről pedig a játék tervezője, a Pagony Játékkiadó főszerkesztője, Bojti Anna gondoskodott. Ebben az interjúban velük beszélgetünk. Olvass tovább!
Izgalmas nyomozás a legújabb Rumini-társas, melyet egy hatalmas, gyönyörű táblán játszhatunk. A Szabadítsd ki Ruminit! játszva igazán elmerülhetünk a Rumini-univerzumban, hiszen a klasszikus regények illusztrátora, Kálmán Anna alkotásában gyönyörködhetünk. A fantasztikus játékélményről pedig a játék tervezője, a Pagony Játékkiadó főszerkesztője, Bojti Anna gondoskodott. Ebben az interjúban velük beszélgetünk. Olvass tovább!
<description><p>Lazíts érdekességek, interjúk olvasása közben!</p></description>